Przepisy w tej sprawie reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U.2017.1289 t.j.
).
Właściciel nieruchomości ma obowiązek:
- utrzymania czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości.
- oprócz odśnieżania na mieszkańców spada także obowiązek "odlodzeń" chodników. Gdy jest ślisko należy posypać chodnik solą lub piaskiem.
Przechodzień, który przewróci się obok naszej posesji i zrobi sobie krzywdę może bowiem dochodzić odszkodowania na drodze sądowej.
Wyjątki.
Mieszkańcy są zwolnieni od obowiązku utrzymania czystości chodników w przypadku gdy gmina w tym miejscu pobiera opłaty za postój czy parkowanie. Wtedy ten obowiązek przechodzi na poczet gminy.
Usuwanie śniegu i sopli z dachu.
Kwestie usuwania nadmiaru zalegającego na dachu śniegu i sopli stwarzających zagrożenie dla przechodniów jasno reguluje prawo budowlane. W razie występowania niekorzystnych warunków atmosferycznych, które mogą spowodować uszkodzenie obiektu budowlanego lub sprowadzić zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, właściciele i zarządcy zobowiązani są do zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu budowlanego. Oprócz odśnieżania dachów, dotyczy to także usuwania sopli, brył, nawisów lodowych i śniegowych. Oprócz kary finansowej, w tym przypadku sąd może orzec również ograniczenia lub pozbawienia wolności do roku.