Swoje podpisy pod umową nią złożyli marszałek Władysław Ortyl, dyrektor PZDW Piotr Miąso, dyrektor Regionu Centralnego oraz prezes zarządu firm INTOP TARNOBRZEG Grzegorz Bukała.
-Dzisiaj realizujemy przedsięwzięcia, które zmieniają nie tylko polskie drogi, ale także otoczenie i kolej. Bardzo się ciesze, ze możemy realizować takie zadania na Podkarpaciu jak i w całym rejonie naszego kraju - mówił minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.
-Ta inwestycja była zapowiadana od wielu lat. Przypomnę, że ten przejazd dziennie przejeżdża co pół godziny we godzinach szczytu nasza kolej aglomeracyjna, która obciąża na te linie i przejazd. Chcielibyśmy, by bezpieczeństwo i płynność przejazdu zostały jak najszybciej uzyskane - powiedział marszałek Władysław Ortyl podczas uroczystego podpisania umowy, które zorganizowano właśnie w miejscu gdzie powstanie wspomniana inwestycja . - Jest to już kolejna inwestycja Województwa Podkarpackiego współrealizowana z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich i PKP pełnią funkcję zamawiającego - PZDW jest Liderem, a PKP partnerem realizowanego projektu.
-To jest bardzo ważna inwestycja, gdyż zabiegano o nią pół wieku. Wielogodzinne oczekiwania samochodów na przejazd sięgają od sześciu do dziewięciu godzin na dobę. Inwestycja umożliwi płynność przejazdu, a co za tym idzie bezpieczeństwa na tym przejeździe - mówił poseł Kazimierz Gołojuch.
Całkowita wartość zadania to ponad 36 mln zł brutto, w ponad 9, 2 mln złotych sfinansuje PKP PLK S.A. W planach jest zdobycie dofinansowania inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014 - 2020. Prawie 27 mln złotych na budowę wykładają samorządy. Woj ewództw o Podkarpackie przeznacz y na ten cel ponad 24 mln złotych, a pozostałe 2 mln złotych to wspólny wkład powiatu łańcuckiego i miasta Łańcuta - po 500 tysięcy złotych, oraz gmin: Łańcut, Czarna, Żołynia, Białobrzegi oraz Rakszawa ( po 200 tysięcy złotych ).
-To skrzyżowanie było problematyczne od lat 70 XX w. Pomimo wielu prób i protestów, turyści często męczyli się przez zamykane rogatki. Około dwa lata temu młodzi inżynierowie Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich wpadli na rozwiązanie, którego wizja tworzy się dziś - powiedział s tarosta łańcucki Adam Krzysztoń - który wypowiadał się w imieniu partycypujących samorządów.
Zakres prac przewidzianych inwestycji obejmuje m.in.: budowę odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 o długości około 0,7 km, ścian oporowych, odcinka drogi powiatowej nr 1536R (ul. Kolejowa) o długości około 0,28 km, wiaduktu drogi powiatowej nr 1536R, wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej 91 Kraków Główny - Medyka. Wybudowane zostanie także droga gminna, a także przebudowana infrastruktura techniczna drogi i linii kolejowej oraz zabezpieczenie sieci uzbrojenia terenu.
Wykonawcą robót jest firma INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o., natomiast inżynierem kontraktu jest konsorcjum firm: INKO Consulting Sp. z o.o. i MP Consulting Sp. z o.o..
-Mamy duże doświadczenie w tego typu robotach, gdyż ostatnim czasie wykonaliśmy aż dwie takie inwestycje. Celem projektu jest wybudowanie wiaduktu kolejowego, czyli stworzenie tunelu dla samochodów, który będzie przechodził pod torami - powiedział Grzegorz Bukała prezes zarządu firm INTOP TARNOBRZEG.
Projekt inwestycji zakłada wspomnianą już budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 (w klasie G) o długości około 0,7 km (w tym chodniki, ścieżki pieszo-rowerowe, jezdnia, dodatkowa jezdnia, skrzyżowania itd.) - klasa drogi G, budowa wiaduktu kolejowego w/c Lk91 Kraków Główny - Medyka oraz wiaduktu drogowego w ciągu ul. Kolejowej wraz z jej nowym odcinkiem, przebudowę układu dróg gminnych w tym skrzyżowania z ul. Kasprowicza. Wykonawcy na realizację zadania mają czas do końca marca 2023 roku.
W tym szczególnym dla Łańcuta i okolic wydarzeniu wziął udział minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz marszałek Władysław Ortyl. Obecni byli także poseł Kazimierz Gołojuch oraz poseł Piotr Babinetz, dyrektor Wydziału infrastruktury z Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim Krzysztof Sopel, wiceprzewodniczący sejmiku województwa Jerzy Cypryś, s ta rosta łańcucki Adam Krzysztoń, wicestarosta Łańcucki Barbara Pilawa-Kraus, burmistrz Miasta Łańcuta Rafał Kumek, wójt gminy Łańcut Jakub Czarnota, wójt Gminy Czarna Edward Dobrzański, wójt gminy Żołynia Piotr Dudek, sekretarz Gminy Rakszawa Bożena Więcław-Babiarz, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Arnold Bresch, dyrektor Regionu Centralnego Krzysztof Pietras, prezes zarządu INTOP TARNOBRZEG Grzegorz Bukała oraz dyrektor PZDW Piotr Miąso.