Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  

Przeczytaj:
Groźny wypadek na autostradzie
2 tys. zł i 20 punktów karnych
Akt oskarżenia przeciwko Grzegorzowi B. z Głuchowa
Myślał, że kupuje akcje gazociągu "Baltic Pipe"
home > Start > Aktualności > Klienci PBS bez dostępu do pieniędzy
Rozmiar tekstu:
AAA
ŁAŃCUT Łańcut
2020.01.17 15:25 | aktualizacja: 2020.01.17 15:56

Klienci PBS bez dostępu do pieniędzy

Działalność Podkarpackiego Banku Spółdzielczego w Sanoku została tymczasowo zawieszona. Odział banku w Łańcucie będzie nieczynny do 20.01.2020 włącznie. Bankowy Fundusz Gwarancyjny rozpoczął przymusową restrukturyzację banku.
Klienci PBS bez dostępu do pieniędzy
Klienci PBS bez dostępu do pieniędzy

Wznowienie działalności banku, tj. otwarcie oddziałów oraz przywrócenie dostępu do bankowości internetowej i mobilnej, jest planowane na wtorek 21 stycznia 2020 r.

W dniu 15 stycznia 2020 r. Bankowy Fundusz Gwarancyjny (BFG) wydał decyzję o rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji Podkarpackiego Banku Spółdzielczego (PBS) z siedzibą w Sanoku. Ze względu na złą sytuację PBS, w tym bardzo niski poziom kapitału własnego, 17 stycznia 2020 r. Fundusz objął nad nim kontrolę oraz wyznaczył administratora.

Przymusowa restrukturyzacja Banku odbywa się z użyciem banku pomostowego - Banku Nowego BFG S.A., instytucji o kapitale 100 mln zł. W weekend zostanie do niej przeniesiona wydzielona część PBS, obejmująca m.in. wszystkie depozyty klientów detalicznych, mikrofirm i MŚP, co zapewnia ich bezpieczeństwo. Bank Nowy BFG S.A. będzie prowadził rachunki na niezmienionych zasadach dla dotychczasowych klientów PBS. W nowej instytucji Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje oszczędności klientów na niezmienionych zasadach.

Skutki decyzji dla klientów

Klienci detaliczni (indywidualni), w tym osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, a także mikrofirmy, oraz MŚP, zachowują swoje środki w całości. Wyjątkiem od tej zasady są nieskapitalizowane, czyli naliczone ale jeszcze niezaksięgowane na koncie odsetki od kwot przekraczających limit gwarancji BFG. Do nowej instytucji przenoszone są także kredyty.

Obsługa klientów PBS, ze względu na techniczne wymogi związane z przeniesieniem działalności do Banku Nowego BFG S.A., zostaje czasowo zawieszona. Oznacza to przerwę techniczną w serwisach bankowości internetowej i mobilnej, oraz w oddziałach banku. Nie będą też działać karty i bankomaty PBS. Wznowienie obsługi klientów planowane jest na wtorek 21 stycznia 2020 r.

Od wtorku klienci banku będą obsługiwani tak jak do tej pory. Klienci będą mieli dostęp do swoich oszczędności przez wszystkie kanały: bankowość internetową i aplikację mobilną, a oddziały banku będą czynne w normalnych godzinach pracy. Klienci będą mogli korzystać z kart i bankomatów banku. W nowej instytucji Bankowy Fundusz Gwarancyjny gwarantuje oszczędności klientów banku na niezmienionych zasadach, tj. do równowartości 100 tys. euro, w złotych.

Powody podjęcia decyzji

BFG rozpoczął przymusową restrukturyzację, ponieważ zostały spełnione trzy warunki, które zobowiązują Fundusz do podjęcia takiego działania zgodnie z art. 101 ust. 7 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji:

  • PBS był zagrożony upadłością,

  • Nie było przesłanek wskazujących, że możliwe działania nadzorcze lub działania PBS pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością,

  • Podjęcie przymusowej restrukturyzacji PBS było konieczne w interesie publicznym.

Przed podjęciem decyzji o przymusowej restrukturyzacji BFG, zgodnie z art. 137 Ustawy o BFG, zapewnił przeprowadzenie oszacowania wartości aktywów i pasywów PBS. Z oszacowania, wykonanego przez niezależną firmę, wynika, że aktywa podmiotu nie wystarczają na zaspokojenie jego zobowiązań.

Skutki decyzji dla PBS

Z chwilą doręczenia decyzji o rozpoczęciu przymusowej restrukturyzacji zarząd Banku uległ rozwiązaniu, a kompetencje rady nadzorczej zostały zawieszone. Bankiem kieruje teraz Pan Paweł Małolepszy jako administrator z ramienia BFG.

W przypadku przymusowej restrukturyzacji udziały członkowskie w PBS oraz jego obligacje zostają umorzone. Część depozytów jednostek samorządu terytorialnego, dużych firm i innych podmiotów nieobjętych gwarancjami zostaje w banku w restrukturyzacji w celu pokrycia strat i zostanie finalnie utracona. Pokrycie strat jest niezbędne, aby możliwe było zaangażowanie środków Funduszu. Natomiast depozyty do wysokości równowartości 100 tys. euro są niezmiennie gwarantowane przez BFG.

PBS zostanie podzielony. Zdecydowana większość jego majątku i zobowiązań, a także klienci i pracownicy, będzie przeniesiona do nowej instytucji - Banku Nowego BFG S.A., który mając 100 mln zł kapitału gwarantuje kontynuację jego działalności. Celem BFG jest doprowadzenie do sprzedaży Banku Nowego BFG S.A., czyli części byłego PBS, innemu bankowi lub grupie banków.

Więcej informacji o procesie przymusowej restrukturyzacji można znaleźć na stronie www.bfg.pl

BFG/Red
REKLAMA
Oceń:
1 głos
Klienci PBS bez dostępu do pieniędzy, 5.0000 out of 5 based on 1 ratings
BFG/Red dodany
 
Odsłon: 16458
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (5)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na lancut.gada.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
adminek   Jaki bank takie informacje. To świadczy tylko o rzetelność banku PBS. Proponowałbym się przenieść z kontami do innego banku, który poważniej traktuje klientów.
20 stycznia 2020
+6
-1
dorotagada   Cholernie miło nas potraktowano. Zero informacji, że przez kilka dni zostaniemy bez pieniędzy. Niech mi ktoś powie co ma zrobić osoba będąca 500km od domu, bez gotówki w kieszeni za to z kartą PBS? Oczywiscie żaden mądrala bankowy nie pomyślał o tym. Po co? Grunt to skubać nas z naszych pieniędzy
19 stycznia 2020
+12
-2
Wiktor Max   Sprostowanie = dostałem rachunek z ŁZK z kontem PBS a nie dostałem informacji o zmianie kont, nie czytałem strony UM Łańcuta. Czy to na wystawcy rachunku nie ciąży obowiazek poinformowania o zmianie nr konta bankowego. Zapłaciłem na konto podane w rachunku, proszę Pan Burmistrza i Prezesa ŁZK o wyjaśnienie tego bałganu z nr rachunków.
19 stycznia 2020
+3
-2
Wiktor Max   Płaciłem w zeszłym tygodniu za wodę i kanalizację na konto ŁZK. Czyli konto ŁZK też zamknięte? Myślę, ze nie odbije się to na zwiększeniu kosztów odbiorców wody w mieście. Myślę, że powinien o tym na sesji poinformować Pan Prezes o sytuacji finasowej spółki, po zamknięciu rachunków ŁZK. Napewno o to zapyta mój ulubiony radny Pan Wrzesław, ktorego bardzo serdecznie pozdrawiam.
19 stycznia 2020
+3
-2
ania1111   W przypadku ogłoszenia bankructwa banku klienci stracą cześć lub całość swoich pieniędzy, będą do odzyskania z BFG pewnie po 5-10 latach jak inflacja zje ich całą wartość. Nie dotyczy to kredytów które będzie trzeba spłacić normalnie i na czas.
17 stycznia 2020
+10
-12
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu lancut.gada.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
REKLAMA

Najpopularniejsze

Ostatnie komentarze

REKLAMA
 
telRedakcja telefon

795 977 761

alarmSkrzynka alarmowa

alert@lancut.gada.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@lancut.gada.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone lancut.gada.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball
Mapa strony | Zapytania Google
x