Umowa o wartości ponad 460 mln złotych pozwoli co najmniej kilkunastu milionom pasażerów korzystać z przewozów kolejowych na terenie województwa podkarpackiego przez najbliższe lata, do roku 2025. Co ważne, umowa o fachowej nazwie PSC (Public Service Contract) jest pierwszą, która dotyczy nie tylko korzystania przez pasażerów z tradycyjnych przewozów regionalnych, ale także korzystania z dobrodziejstw funkcjonowania Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.
- Cieszymy się, że możemy złożyć podpis pod tą cenną umową. Te miliony złotych są dla mieszkańców naszego województwa, bo to oni w głównej mierze będą korzystać z regionalnej kolei. Zawierając tę umowę wiążemy się z naszym doświadczonym operatorem Polregio, z którym współpracowaliśmy już wielokrotnie, bo pracuje na całej sieci kolejowej regionu. Teraz wchodzimy też w nowy obszar dotyczący Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Szacujemy, że w obu tych obszarach dotyczy to nawet rocznie 5 mln pasażerów. 466 milionów za pracę eksploatacyjną na poziomie 20 mln pociągokilometrów - to ukazuje wagę podpisywanej właśnie umowy - powiedział marszałek Władysław Ortyl w czasie uroczystego podpisania umowy.
Umowa PSC (Public Service Contract), czyli umowa na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich została zawarta pomiędzy Województwem Podkarpackim a Spółką POLREGIO Sp. z o.o. na lata 2021-2025. Całkowita wartość umowy wynosi prawie 466 mln złotych (465 969 794 złotych) i dotyczy planowanej pracy eksploatacyjnej na poziomie 20,06 mln pociągokilometrów
- Ważne jest, aby podkreślić rolę pana marszałka i zarządu województwa w negocjowaniu tego kontraktu, a tym samym w myśleniu o jakości i ilości transportu kolejowego, jaki chcą zapewnić mieszkańcom regionu oraz turystom. Podkarpackie jest szczególnym regionem. Chcemy wspierać tę poprawę jakości usług na jakiej zależy zarządowi województwa. Jesteśmy wdzięczni za okazane zaufanie, nasza spółka ma doświadczenia, zasoby i możliwości, aby jak najpełniej i na najwyższym poziomie wywiązać się z umowy - mówił prezes zarządu dyrektor generalny spółki Polregio Artur Martyniuk.
Zawarcie umowy to wynik postępowania przetargowego, w którym została wybrana właśnie oferta Spółki POLREGIO. Dokument reguluje realizację dwóch usług: 1) kolejowych przewozów pasażerskich wojewódzkich - przewozów regionalnych (PR) oraz 2) kolejowych przewozów pasażerskich aglomeracyjnych - podmiejskich (PKA). W ramach umowy operator kolejowy czyli spółka POLREGIO będzie świadczył usługi przewozowe na obszarze województwa podkarpackiego w ramach regionalnych połączeń kolejowych oraz na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego z przyległymi gminami w ramach kolei aglomeracyjnej.
Przewozy regionalne kosztować będą 322 371 799,38 PLN, co przełoży się na 14,82 mln pociągokilometrów a przewozy aglomeracyjne realizowane będą za 143 597 994,62 PLN, co odpowiadać będzie 5,24 mln pociągokilometrów.
W tym czasie z pociągów na terenie Podkarpacia skorzystać ma kilkanaście milionów pasażerów. Planowana wielkość przewozu pasażerów w tym czasie to: w ramach przewozów regionalnych - ponad 3 mln pasażerów co roku ( dane z roku 2019), w ramach przewozów aglomeracyjnych - ok. 2 mln pasażerów rocznie ( wg prognoz w 2023 roku).
- Władze wojewódzkie patrzą kompleksowo na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich. Oprócz przewozów wojewódzkich, jest rozwijana cała szeroka gałąź przewozów aglomeracyjnych. Oprócz tego władze województwa rozszerzają sukcesywnie swój park taborowy. Zaplecze które tu powstanie jest na miarę XXI wieku. To jest wysoka jakość, którą region zapewni operatorowi do tego, aby oprócz bardzo dobrej obsługi dla pasażera, była też wysoka jakość obsługi technicznej taboru. Przy połączeniu wszystkich tych elementów możemy mówić o sukcesie dla pasażerów, o efekcie skali - mówił podczas uroczystości członek zarządu dyrektor handlowy spółki Polregio Adam Pawlik.
Zawarcie tej umowy umożliwia uruchomienie już za pół roku czyli w styczniu 2021 Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej
- Bardzo starannie przygotowujemy się, aby jak najlepiej wykorzystać atut jakim będzie PKA. Chcemy zachęcić pasażerów, aby korzystali z szybkiej, nowoczesnej, wygodnej kolei aglomeracyjnej. Budujemy parkingi dla samochodów, aby można było zostawić auto i przesiąść się do pociągu, tak jak dzieje się w wielu miejscach świata. Chcemy wzmocnić rolę transportu kolejowego i podnieść jakość usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji rzeszowskiej - podkreślał w czasie konferencji wicemarszałek Piotr Pilch, w zarządzie województwa odpowiadający między innymi za sprawy kolei - Działamy, aby skrócić czas jazdy, poprawić częstotliwość, skomunikowanie oraz punktualność połączeń. Mamy i czekamy na kolejne nowoczesne elementy taboru. Mamy ambitny plan przyciągnięcia jeszcze większej liczby pasażerów i chcemy go wykonać, między innymi poprzez poprawę jakości kolejowych usług o charakterze aglomeracyjnym - dodał wicemarszałek Pilch.
Na razie oferta Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej będzie jeszcze niepełna, z pewnymi ograniczeniami, z powodu braku przepustowości na liniach do Kolbuszowej czy też do Strzyżowa. Zdecydowana większość pociągów zostanie uruchomiona na linii do Dębicy i Przeworska, gdzie nie występują ograniczenia przepustowości. Tak też w styczniu ruszy PKA - będzie to około 56% pociągów zaplanowanej docelowej ilości w ramach projektu.
W czasie konferencji marszałek Władysław Ortyl podkreślał zaawansowanie przygotowań do powstania fragmentu linii kolejowej w kierunku Jasionki, do portu lotniczego oraz firm, które umiejscowione są na tym obszarze.
Po podpisaniu umowy marszałek Władysław Ortyl po raz pierwszy zaprezentował logo Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej, które odwołuje się do symboliki drogi, torów, zwrotnicy, wiaduktu, a z drugiej strony do dynamiki i kolorystyki Podkarpacia.