Wymianę opon na zimowe zaleca się nie w momencie, gdy spadnie śnieg, lecz znacznie wcześniej. Eksperci podkreślają, że już w temperaturze około 7 stopni Celsjusza opony letnie będą tracić swoje właściwości. Na tle idealnym wyborem okażą się opony zimowe (lub całoroczne, jeżeli ktoś na nie się zdecydował).
Wszystko wyniki z rodzaju mieszanki, który jest stosowany do wyboru konkretnych opon. Opony letnie tworzone są z twardej mieszanki, która idealnie sprawdzi się w wysokich temperaturach, jednocześnie, nie przyśpieszając zużycia opon, jednak w niskich temperaturach zbytnio twardnieje. Opony zimowe wykonane są z mieszanki miękkiej, dlatego w zimie zachowując swoje atrybuty, jednak w lecie będą one zużywały się bardzo szybko.
To jednak niejedyna różnica pomiędzy oponami letnimi i zimowymi. Nie należy zapominać również o różnych wzorach bieżników, które są przystosowane czy to do jazdy w lecie, czy do poruszania się m.in. po zaśnieżonych ulicach.
Ile lat mogą mieć opony i kiedy należy je wymienić?
Na boku opony można odnaleźć 4 cyfry. Będą one oznaczać tydzień oraz rok, w którym dana opona została wyprodukowana. Pierwsze dwie cyfry oznaczać będą tydzień, kolejne dwie rok. Dla przykładu numer 1619 oznacza, że dana opona została wyprodukowana w 16 tygodniu roku 2019. Wartość te warto sprawdzać zarówno w momencie, gdy kupujemy nowy komplet opon, jak i również w przypadku, gdy kupujemy samochód używany.
Warto mieć również świadomość, z którego roku są opony, których używamy. Nie mogą mieć one bowiem więcej, niż 10 lat - po tym okresie mieszanka tak bardzo traci swoje wartości, że konieczna jest zmiana opon na inne. Eksperci polecają jednak szybszą wymianę opon na nowe, nawet w przypadku, gdy ich wiek wynosi już 6 lat.
Opony należy wymienić również w momencie, gdy bieżnik jest naprawdę niewielki. Chociaż polskie prawo dopuszcza poruszania się na oponach, których bieżnik ma nie mniej, niż 1,6 mm, jest to wartość tak mała, że eksperci zalecają stosowanie własnych zaleceń. Ich zdaniem, opony zimowe nie powinny mieć bieżnika mniejszego, niż 4 mm.
Opony zimowe tylko na jedną oś - czy warto?
Na pewno jest to sposób na oszczędzanie, jednak takie rozwiązanie zdecydowanie nie jest zalecane. W przypadku założenia opon zimowych jedynie na jedną oś samochód może poruszać się w sposób niekontrolowany, może tracić przyczepność, a niektóre systemy, jak SP mogą nie działać prawidłowo. Idealnym wyborem jest więc stosowanie w tym samym czasie czterech takich samych opon.
Jak wybrać odpowiednie opony zimowe?
Najważniejszym czynnikiem jest wybór właściwego rozmiaru opon, oraz obu z indeksów - indeksu prędkości oraz indeksu nośności. Dzięki temu opony będą po prostu dopasowane do naszego samochodu. Jeżeli nie wiemy, jakie rozmiar mają nasze opony lub jakie mają indeksy, wartości te można znaleźć w instrukcji lub warto poszukać ich w internecie, jednak w tym przypadku warto stawiać jedynie na sprawdzone źródła informacji.
O samych oponach więcej można dowidzieć się również z testów. Najpopularniejszymi z nich są testy ADAC, wykonywane przez niemieckie stowarzyszenie. Są one naprawdę dokładne, rzetelne, ale tez uczciwe, idealnym przykładem jest fakt, że opony, które biorą udział w testach, są do nich specjalnie kupowane, a nie otrzymywane od producentów, by nie okazało się, że do testów trafiają jednak opony trochę lepsze, niż na rynek, do klientów.
W tym przypadku należy tylko pamiętać o skali ocen. Jest ona niemiecka, czyli dla osób mieszkających w Polsce - po prostu odwrotna. 6 będzie w tym wypadku najgorszą oceną, 1 - najlepszą.
Poszczególne segmenty opon często charakteryzują się różnymi rodzajami bieżników, które możemy podzielić na symetryczne, kierunkowe oraz asymetryczne. W najtańszych, ekonomicznych oponach, najłatwiej trafić na bieżnik symetryczny, który będzie charakteryzował się dość przeciętnymi parametrami. W oponach droższych, w tym z klasy średniej, łatwiej trafić na opony z bieżnikiem kierunkowym - będą one naprawdę dobrze odprowadzać czy to wodę, czy błoto pośniegowe.
Idealnym wyborem okażą się najbardziej zaawansowane opony z bieżnikiem niesymetrycznym. Nie dość, ze to one zapewnią najlepsze parametry, to będą bardzo dobrze odprowadzać wodę czy błoto pośniegowe. To właśnie na nie można najczęściej trafić w oponach premium.
Opony premium idealnie sprawdzą się dla wymagających kierowców. To one, całościowo, zapewnią najlepsze parametry jazdy. Dodatkowo poszczególne marki premium, często oferują opony wyróżniające się na tle swojej konkurencji. Tutaj dobrym przykładem jest marka Nokian Tyres, która specjalizuje się w produkcji opon zimowych. Ich produkty idealnie sprawdzą się w zimie, będą dodatkowo niezwykle wytrzymałe, nawet w przypadku skrajnie niskich temperatur. To właściwość, której na takim poziomie próżno szukać nawet w przypadku innych opon właśnie klasy premium.