Miasto Łańcut planuje przejęcie gospodarowania odpadami komunalnymi dla nieruchomości niezamieszkałych. W praktyce dla miejscowych przedsiębiorców oznacza to obowiązek zawarcia umowy z miastem o odbiorze tego typu śmieci.
Do tej pory przedsiębiorcy działający na terenie Łańcuta zawierali indywidualne umowy na odbiór odpadów. Teraz ma się to zmienić. Firmy będą miały obowiązek zawrzeć umowę na wywóz śmieci komunalnych z miastem. - Naszą intencją jest, aby systemem odbioru odpadów komunalnych objąć całe miasto - wyjaśnia wiceburmistrz Łańcuta Joanna Rupar. - Wystarczy przejść się przez miasto, żeby zobaczyć, że masa odpadów ląduje w miejskich koszach albo obok nich. Ponadto wciąż wpływają do nas skargi od zarządców bloków wielorodzinnych, że śmieci podrzucane są do kontenerów osiedlowych. Wiemy o tym, że wiele z tych śmieci pochodzi z prowadzonych działalności gospodarczych. To są dodatkowe koszty dla miasta, czyli w konsekwencji dla wszystkich mieszkańców - zaznacza wiceburmistrz.
Przedsiębiorcy, podobnie jak mieszkańcy, będą uiszczać opłaty w urzędzie miasta. W przypadku nieruchomości zamieszkałych wysokość opłat zależy od wielkości gospodarstwa domowego. W przypadku tych niezamieszkałych sposób naliczenia opłaty narzuca ustawa o utrzymaniu porządku w gminach. - Liczy się tu wielkość pojemnika dobrana w zależności od stopnia nagromadzenia odpadów, częstotliwość wywozów i stawka opłaty - tłumaczyła podczas ostatniego wspólnego posiedzenia komisji Rady Miasta Łańcuta Ewa Noga z Wydziału Ochrony Środowiska i Gospodarki Odpadami.
- Powysyłaliśmy szereg zapytań do różnych podmiotów gospodarczych i jednostek działających na terenie miasta i uzyskaliśmy informację o stosowanych przez nich pojemnikach oraz rodzaju i ilości produkowanych przez nich odpadów. Stosownie do tego będziemy przygotowywać specyfikację przetargową - dodaje Joanna Rupar.
Zmiana systemu wymaga podjęcia szeregu uchwał, których treść obecnie jest dopracowywana.