Wniosek został uroczyście podpisany przez przedstawicieli wszystkich krajów przez które przebiega Via Carpatia.
Podczas konferencji Polskę reprezentowali najwyżsi urzędnicy z Marszałkiem Sejmu RP Markiem Kuchcińskim oraz Ministrem Infrastruktury Andrzejem Adamczykiem na czele. W imieniu regionalnego samorządu w konferencji wziął udział m.in. marszałek Władysław Ortyl.
- To niezwykła konferencja, w niezwykłym miejscu - na Zamku w Łańcucie i w niezwykłym regionie - na Podkarpaciu. Dzisiaj jesteśmy w momencie wielkiego procesu historycznego, który ma zmienić naszą część Europy. Początek tych wielkich rozpoczął się jeszcze przed upadkiem muru berlińskiego od Polski, Czech i Węgier. Po 30 latach jesteśmy świadkami kolejnego ważnego etapu. Jeśli chcemy się dalej rozwijać to najważniejszym fundamentem jest infrastruktura - drogi i kolej. Dzisiaj współpraca zapoczątkowana przez Lecha Kaczyńskiego wchodzi w nowy wymiar. Ta część Europy, jeśli będzie się dobrze rozwijała, umocni naszą wspólną rolę w Unii Europejskiej - powiedział marszałek Marek Kuchciński.
- Lista atutów tej drogi jest duża. Priorytetem rządu Mateusza Morawieckiego jest rozwój Karpat. Jesteśmy inicjatorem strategii karpackiej. Projekt Via Carpatia jest dla tej strategii niezwykle ważny, tak samo jak dla inicjatywy trójmorza - Adam Hamryszczak.
Natomiast poseł Bogdan Rzońca odczytał list skierowany do uczestników konferencji przez premiera Mateusza Morawieckiego.
Oprócz podpisania wniosku o włączenie drogi do sieci TEN-T uroczyście włączono do projektu dwa nowe kraje:
- To wydarzenie jest wspólnym głosem na rzecz rozwoju infrastruktury transportowej w Europie Środkowej. To nasza wspólna szansa na pierwsze w historii połączenie naszych państw i regionów. Nowe państwa czyli Białoruś i Chorwacja jeszcze bardziej urzeczywistnią ideę trójmorza. Wkrótce dołączą do nas kolejne kraje jak Łotwa i Estoni a - zapowiedział minister Andrzej Adamczyk.
Marszałek Władysław Ortyl odczytał list od prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego. W swoim wystąpieniu przypomniał o roli województwa w staraniach o pozyskanie środków na budowę tej drogi.
- To duża radość móc gościć Państwa w naszym pięknym zamku. Kolejny krok stawiamy dziś w staraniach o ten ważny trakt drogowy. Via Carpatia łączy się ze strategią karpacką, o którą z dużym sercem zabiega i animuje marszałek Marek Kuchciński. Dziś planowanie projektów nie może być punktowe, ale musi uwzględniać inne projekty, łączyć się, dawać efekt synergii. Zrobiliśmy przy projekcie Via Carpatia już tak dużo, że czasami trzeba się uszczypnąć w ucho - czy to prawda. Tak. To jest prawda - podsumował marszałek Władysław Ortyl.
Transeuropejska Sieć Transportowa - TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W jej skład wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich.
Podpisana w trakcie konferencji Deklaracja Łańcucka III, zakłada wzmocnienie współpracy w zakresie transportu w Europie Środkowej i Południowej. Deklaracja przewiduje kontynuację rozwoju trasy Via Carpatia oraz przystąpienia do tej inicjatywy nowych członków.
Na terenie Polski Via Carpatia przebiega szlakiem: S61 na odcinku granica państwa - Augustów - Ełk, S16 na odcinku Ełk - Knyszyn oraz S19 Knyszyn - Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) - Nisko - A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) - Barwinek - granica państwa. Długość polskiej części szlaku liczy łącznie 1533 km (wraz z odnogami w kierunku portów bałtyckich i granicy z Ukrainą, tj. drogami S12 i S17).