Nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej, w tym osobie fizycznej prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniającą innych osób w ciągu ostatniego roku.
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
poinformowanie osoby uprawnionej, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym, wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, nieodpłatną mediację, lub sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Dodatkowo od 2020 r. mieszkańcy Powiatu Łańcuckiego mogą skorzystać
z nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz nieodpłatnej mediacji.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje rozpoznanie problemu i udzielenie porady dostosowanej do indywidualnej sytuacji osoby korzystającej z porady. Osoba korzystająca jest informowana o przysługujących jej prawach oraz spoczywających na niej obowiązkach. W razie potrzeby, podczas porady może być sporządzony wspólnie z osobą zainteresowaną plan wyjścia z trudnej sytuacji oraz udzielona pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje różnorodne dziedziny, w tym między innymi kwestie zadłużeń, sprawy mieszkaniowe oraz problemy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W ramach poradnictwa obywatelskiego może być również świadczona nieodpłatna mediacja.
Mediacja jest metodą rozwiązywania konfliktów, w której uczestnicy poszukują najlepszych dla siebie rozwiązań. Osoba prowadząca mediację wspiera strony w znalezieniu przez nie satysfakcjonującego porozumienia. Mediacja jest dobrowolna i poufna. Mediacje prowadzi mediator, czyli osoba profesjonalnie przygotowana do rozwiązywania sporów, która jest niezależna, bezstronna wobec uczestników i neutralna wobec przedmiotu sporu. Nieodpłatna mediacja może być prowadzona w sprawach małżeńskich, rodzinnych, sąsiedzkich, konsumenckich i w innych kwestiach spornych, w tym również w sprawach toczących się już na drodze sądowej, o ile sąd nie skierował jeszcze sprawy do mediacji sądowej.
Usługa może obejmować również:
rozmowę informacyjną o możliwościach wykorzystania polubownych metod rozwiązywania sporów,
przygotowanie projektu umowy o mediacje lub wniosku o mediacje, który osoba inicjująca mediację wystosuje do drugiej strony sporu.
Nieodpłatna mediacja nie może być prowadzona w sprawach formalnie skierowanych do mediacji (przez sąd albo inny organ), a także w sprawach, gdzie zachodzi podejrzenie przemocy w relacji stron.
Mieszkańcy Powiatu Łańcuckiego mogą skorzystać także z innych form nieodpłatnego poradnictwa. Lista jednostek nieodpłatnego poradnictwa udostępniona jest m.in. w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej na tablicy ogłoszeń, opublikowana została w Biuletynie Informacji Publicznej Starostwa Powiatowego w Łańcucie, na stronach internetowych urzędów gmin z terenu Powiatu Łańcuckiego. Lista zawiera dane jednostek nieodpłatnego poradnictwa uporządkowane według tematyki poradnictwa, w tym jednostek publicznych, jednostek niepublicznych działających na zlecenie oraz jednostek prowadzących działalność pożytku publicznego działających na zlecenie, którym powierzono zadania z zakresu poradnictwa specjalistycznego na podstawie odrębnych przepisów. Dane obejmują informacje o nazwie jednostek, zakresie poradnictwa, adresach i danych kontaktowych, w tym o stronach internetowych i numerach telefonicznych, dniach i godzinach działalności oraz kryteriach dostępu do usługi. Ponadto na Liście ujęto także krajowe infolinie tematyczne.
Harmonogram udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego na terenie Powiatu Łańcuckiego w 2020 r.
Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej i Nieodpłatnej Mediacji Nr 1
Poniedziałek : 37-100 Łańcut ul. Mickiewicza 8 ( budynek Starostwa Łańcuckiego ), w godz. od 13.00 do 17.00.
Wtorek: specjalizacja nieodpłatna mediacja, 37-100 Łańcut ul. Mickiewicza 8 ( budynek Starostwa Łańcuckiego ), w godz. od 12.00 do 16.00.
Środa: specjalizacja nieodpłatna mediacja, 37-100 Łańcut ul. Mickiewicza 8 ( budynek Starostwa Łańcuckiego ), w godz. od 12.00 do 16.00.
Czwartek: 37-100 Łańcut ul. Podzwierzyniec 41 ( budynek Zespołu Szkół Nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Łańcucie ), w godz. od 11.00 do 15.00.
Piątek: 37-100 Łańcut ul. Mickiewicza 8 ( budynek Starostwa Łańcuckiego ), w godz. od 13.00 do 17.00.
Punkt Nieodpłatnej Pomocy Prawnej Nr 2
Poniedziałek: 37-120 Markowa 1491( budynek Centrum Kultury Gminy Markowa), w godz. od 08.00 do 12.00.
Wtorek: 37-100 Łańcut, Wysoka 49 ( budynek Centrum Kultury Gminy Łańcut), w godz. od 11.00 do 15.00.
Środa: 37-110 Żołynia ul. Rynek 22 budynek Urzędu Gminy Żołynia, w godz. od 09.00 do 13.00.
Czwartek: 37-100 Łańcut Wola Mała 93, budynek Gminnego Ośrodka Kultury w Woli Małej, w godz. od 13.00 do 17.00.
Piątek: 37-111 Rakszawa 506, budynek Urzędu Gminy Rakszawa, w godz. od 08.00 do 12.00.
Punkt Nieodpłatnego Poradnictwa Obywatelskiego
Od poniedziałku do piątku w godz. od 08.00 do 12.00, ul. Piłsudskiego 70/5, 37-100 Łańcut, budynek Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łańcucie.
Forma zapisu na dyżur
Termin wizyty w punkcie NPP/NPO może być ustalany telefonicznie pod
nr 17 224 35 45 (w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 15.00) lub na adres e-mail: npp@powiatlancut.pl. Termin wizyty w punktach NPP w gminach: Czarna, Łańcut, Markowa, Rakszawa, Żołynia może być ustalony także pod nr tel.: 730 312 959.
JAK SKORZYSTAĆ Z NIEODPŁATNEJ POMOCY PRAWNEJ, NIEODPŁATNEGO PORADNICTWA OBYWATELSKIEGO PODCZAS STANU EPIDEMII?
Od dnia 16 marca 2020 r. do odwołania zostało zawieszone udzielanie osobiście porad w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej oraz w punktach nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego działających na terenie Powiatu Łańcuckiego. Nieodpłatne porady prawne oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie są udzielane osobom uprawnionym za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, tj. telefonicznie oraz w drodze korespondencji elektronicznej (e-mail) w godzinach pracy punktów.
Aby skorzystać ze szczególnej formy porady i otrzymać informacje o dostępnym terminie, należy złożyć ZAMÓWIENIE PORADY NA ODLEGŁOŚĆ wraz z podpisanym oświadczeniem. Można je wypełnić na gotowym formularzu albo sporządzić własnoręcznie wg wzoru.
Następnie zdjęcie lub skan ZAMÓWIENIA należy wysłać na adres
e-mail: npp@powiatlancut.pl albo dostarczyć do urzędu inną dostępną drogą.
Po przekazaniu zamówienia do urzędu proszę oczekiwać na wyznaczenie terminu porady.
W wyjątkowych sytuacjach ZAMÓWIENIE można również przekazać USTNIE, pod numerem do telefonicznych zapisów na porady: 17 224 35 45 (w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 - 15.00). Termin wizyty w punktach NPP w gminach: Czarna, Łańcut, Markowa, Rakszawa, Żołynia może być ustalony także pod nr tel.: 730 312 959.
Gdzie znaleźć formularz ZAMÓWIENIA PORADY NA ODLEGŁOŚĆ?
https://np.ms.gov.pl/podkarpackie/łańcucki