Dziś w Łańcucie przy przejeździe kolojowym na briefingu prasowym poinformowano o wydaniu pozytywnej decyzji ZRID (Zezwolenie na realizacje inwestycji drogowej) dla zadania: "Budowa nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 877 Naklik - Leżajsk - Szklary wraz z budową tunelu drogowego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 877 pod torowiskiem linii kolejowej" w Łańcucie
Wykonawcą robót jest firma INTOP Tarnobrzeg Sp. z o.o., natomiast inżynierem kontraktu jest konsorcjum firm: INKO Consulting Sp. z o.o. i MP Consulting Sp. z o.o.
Całkowita wartość Projektu wyniesie ponad 36 mln zł
Wicemarszałek Piotr Pilch nie krył zadowolenia z tego, że już wkrótce ruszą pracę przy budowie nowego tunelu:
-To bardzo ważny dzień dla Łańcuta i Ziemi Łańcuckiej. Nie tak dawno byliśmy na wbiciu łopaty pod budowę wschodniej obwodnicy Łańcuta. Tam będzie prowadzona inwestycja za ponad 81 milionów złotych, tu powstanie tunel za 36 milionów złotych, na którą to kwotę złożyły się środki z budżetu województwa w wysokości 25 milionów złotych, wkład własny samorząd ów lokalnych w wysokości 2 milionów złotych oraz duży udział PKP PLK w wysokości prawie 10 milionów złotych. Dzięki temu montażowi finansowemu możemy już niebawem rozpocząć ważną inwestycję nie tylko dla Łańcuta, ale też dla całego regionu. Chciałem podkreślić wielką rolę w tym projekcie posła RP Kazimierza Gołojucha , który mocno zaangażował się na jego rzecz, za co mu bardzo dziękuję - powiedział wicemarszałek.
Kazimierz Gołojuch , poseł na Sejm RP zwrócił uwagę na obecne utrudnienia związane z przejazdem przez Łańcut:
-To bardzo dobry dzień dla Łańcuta, powiatu łańcuckiego i całego województwa podkarpackiego. Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania drogi wojewódzkiej 877 Leżajsk - Łańcut z magistralą kolejową 91 był oczekiwany od ponad pół wieku. Dziś ta inwestycja będzie realizowana. Ruch kolejowy powoduje to, że przejazd przez drogę wojewódzką jest zamknięty przez prawie siedem godzin na dobę, co powoduje ogromne korki tak, że trudno nieraz zjechać z autostrady na węźle Łańcut - Wola Mała. Ta inwestycja upłynni ruch drogowy i znacznie poprawi bezpieczeństwo, a mieszkańcy nie będą narażeni na taką ilość spalin, jak dziś. Dziękuję marszałkowi i wojewodzie, za sprawne przeprowadzenie działań do wydania decyzji ZRiD - mówił poseł Gołojuch .
Adam Krzysztoń, starosta łańcucki dziękował wszystkim, którzy zaangażowali się we wsparcie tego projektu:
-Kilka lat temu PZDW zaproponowało rozwiązanie w postaci tego tunelu. My w to rozwiązanie uwierzyliśmy i jesteśmy dziś w tym właśnie miejscu. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w to dzieło, dziękuję marszałkowi za determinację prowadzącą do tego, żeby postawić na tę inwestycję. Cieszę się, że jesteśmy w tym czasie, w tym miejscu, że tą kolejną inwestycję drogową dla miasta, powiatu i dla naszych mieszkańców zrealizujemy - mówił.
Rafał Kumek, burmistrz Łańcuta również nie krył zadowolenia z tego, że już niebawem ruszy jedna z najważniejszych inwestycji w mieście:
-Dziękuję wszystkim, którzy przyczynili się do tej historycznej inwestycji w naszym mieście, która zmieni komunikację w Łańcucie. Wielkie podziękowania przekazuję zarządowi województwa na czele z marszałkiem Władysławem Ortylem oraz wicemarszałkiem Piotrem Pilchem. Przekazuję także wielkie podziękowania dla posła Kazimierza Gołojucha , a także służbom pani wojewody Ewy Leniart oraz wielu innym osobom, których nie sposób wymienić, a którzy dołożyli tę cegiełkę do tego, aby ta inwestycja mogła być realizowana - powiedział.
Piotr Miąso , dyrektor PZDW nakreślił plan prac przy budowie tunelu:
-Przetarg na realizację tej inwestycji drogowej został ogłoszony, rozstrzygnięty i podpisany. Mamy umowę z firmą Intop w systemie zaprojektuj i wybuduj, co oznacza, że procesem projektowania również zajmowała się firma Intop , a zwieńczeniem tych wszystkich działań jest decyzja zezwalająca na prace budowlane, co oznacza, że w przyszłym tygodniu przekażemy formalnie teren wykonawcy - powiedział dyrektor.
Wraz z budową tunelu dokonana zostanie także rozbiórka kolidujących z inwestycją budynków, nawierzchni jezdni, podbudów i chodników. Dodatkowo zostanie skanalizowany potok Mikośka na odcinku ok. 54 m etrów oraz wybudowana zostanie grawitacyjna oraz ciśnieniowa kanalizacja deszczowa. Powstanie też nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 877 wraz z infrastrukturą towarzyszącą na odcinku objętym zakresem inwestycji, przebudowana zostanie ulica Kolejowa, a także częściowo ulica Kasprowicza. Dodatkowo zostaną wykonane chodniki oraz ciągi pieszo - rowerowe, a także zostaną przebudowane istniejące zjazdy na działki przyległe do nowego odcinka drogi.
Wstępnie planowano uzyskanie decyji w pierszwej połowie roku 2022 a rozpoczęcie robót na przełomie II i III kwartału 2022 roku.
Zakończenie robót budowalnych planowano dla Etapu 1 (części kolejowej) planowane jest na 15.12.2022 r., dla Etapu 2 (części drogowej) na 31.03.2023 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą było w maju 2021 roku.