Początkowe działania wokół tej inwestycji dotyczyć będą kompletowania dokumentacji, która według Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie powinna być opracowana do końca 2018 roku. Dopiero po tych czynnościach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie robót budowlanych. Na realizację inwestycji najprawdopodobniej zostaną przekazane środki uzyskane z funduszy zewnętrznych, o które PZDW zamierza się ubiegać.
Dla mieszkańców Łańcuta najistotniejsza jest jednak informacja o przebiegu nowego odcinka drogi. - Po kilku miesiącach negocjacji i aktywnej pracy, w końcu udało się uzyskać zapewnienie, że droga ta będzie przebiegać w sposób jak najmniej niewygodny dla miasta, w wariancie, który zaproponowaliśmy wraz z wójtem gminy Łańcut. Niewątpliwie droga ta nie będzie tak uciążliwa dla mieszkańców Łańcuta, jak stałoby się to przy wcześniejszych propozycjach marszałka województwa podkarpackiego - informuje burmistrz Stanisław Gwizdak.
W Programie Funkcjonalno-Użytkowym opracowane zostały dwa warianty: preferowany - zaproponowany przez władze Łańcuta i alternatywny. Ostateczny przebieg zatwierdzi decyzja środowiskowa, jednak do tej pory wszystko wskazuje na wybór opcji zasugerowanej przez Ratusz. Jak zapewnia Ewa Sudoł-Sikora rzecznik Podkarpackiego Zarządu Dróg Wojewódzkich: - przebiegi łącznika zostały zaprojektowane tak, aby zminimalizować zajętość terenu oraz ingerencję w istniejącą zabudowę, przy jednoczesnym spełnieniu obowiązujących przepisów szczegółowych.
Warianty przebiegu łącznika
W obydwu wariantach początek łącznika zlokalizowany jest przy istniejącym rondzie autostradowym w ciągu drogi wojewódzkiej nr 877 w miejscowości Wola Mała, natomiast koniec w Łańcucie - na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 4 z ul. Graniczną. Zarówno w wariancie preferowanym jak i alternatywnym trasa łącznika na początkowym odcinku, tj. od ronda autostradowego do drogi powiatowej nr 1521R, przebiega tym samym śladem. Na drodze powiatowej nr 1519R (ul. Kochanowskiego) zaprojektowano rondo jednopasowe.
W wariancie alternatywnym w wyniku budowy ronda konieczne będzie wyburzenie trzech budynków mieszkalnych w obrębie ul. Kochanowskiego. Natomiast wariant zaproponowany przez burmistrza Łańcuta zakłada wyburzenie tylko jednego budynku gospodarczego w sąsiedztwie ul. Kochanowskiego, przy czym uniknięcie rozbiórek pozostałych budynków w pobliżu ronda spowoduje znaczne zbliżenie planowanej drogi do istniejącej zabudowy i konieczność zastosowania rozwiązań ochrony akustycznej.
Na odcinku pomiędzy linią kolejową E30/C-30 Kraków - Medyka oraz drogą krajową nr 4 trasa łącznika w wariancie alternatywnym przebiega po śladzie ul. Granicznej. Wariant zaproponowany przez burmistrza Łańcuta omija zabudowę mieszkalną w rejonie ul. Granicznej i Szenwalda.