Nieudane zakupy, nieprzemyślane umowy, reklamacje - w tych sprawach nieodpłatnej porady udzieli Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta. W ubiegłym roku rzecznik w Łańcucie udzielił 529 porad prawnych, w ramach których przygotowane zostało ponad 280 pism.
- Te sprawy są bardzo różne, od zwykłej reklamacji butów, poprzez reklamację usług telekomunikacyjnych po rezygnację z umów zawieranych na różnego rodzaju pokazach, czy z tzw. domokrążcami - wyjaśniał podczas ostatniego posiedzenia Komisji Zdrowia, Rodziny i Pomocy Społecznej Rady Powiatu Łańcuckiego pełniący funkcję rzecznika na terenie powiatu łańcuckiego Krzysztof Ożga. Pomimo tego, że do rzecznika trafiają zazwyczaj sprawy zagmatwane i zadawnione, to około 40% z nich kończy się pozytywnie dla korzystających z pomocy Powiatowego Rzecznika Praw Konsumenta w Łańcucie. Obserwowany jest również wzrost rozpatrzonych w ciągu roku spraw. W 2009 r. było ich 306, natomiast w 2016 r. - 604. Do dnia dzisiejszego w 2017 r. przeprowadzonych zostało prawie 300 spraw.
Powiatowy Rzecznik Praw Konsumenta zapewnienia konsumentom bezpłatne poradnictwo i informację prawną w zakresie ochrony ich interesów, składa wnioski w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów, występuje do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów, współdziała z właściwymi terytorialnie delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi, a także wytacza powództwa na rzecz konsumentów oraz wstępuje, za ich zgodą, do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów i występuje w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów jako oskarżyciel publiczny.
Zakres działalności rzecznika obejmuje m.in. oszustwa w sprzedaży i zawieranie umów na świadczenie usług oraz ubezpieczeń z wyłączeniem ubezpieczeń społecznych. Zgodnie z nową wytyczną Sądu Najwyższego klientem rzecznika konsumentów nie może być poszkodowany w wypadku komunikacyjnym. Jedyną instytucją, która nieodpłatnie może udzielić porady w tej sprawie jest Rzecznik Finansowy w Warszawie.
Uwaga na oszustów
Jednymi z najczęściej trafiających do rzecznika spraw są oszustwa konsumenckie. - Przykładowo, ostatnio modną metodą na skłonienie klienta do podpisania umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych jest przekazanie informacji, iż w związku z małą liczbą abonentów, będzie likwidowana linia kablowa w danej miejscowości, w związku z czym należy zawrzeć nową umowę o świadczenie usług telekomunikacyjnych, bo stara przestanie za chwilę istnieć. Niestety procedery tego typu zdarzają się coraz częściej - ostrzega rzecznik powiatowy w Łańcucie.
Bez wyroku sądowego w sporze z bankiem
Instytucja, która została powołana w celu rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami-klientami banków, a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania przez bank czynności bankowych lub innych czynności na rzecz konsumenta to Bankowy Arbitraż Konsumencki działający przy Związku Banków Polskich.
Jak informuje Krzysztof Ożga w ubiegłym roku na 4-5 spraw skierowanych do arbitrażu bankowego 3 zakończyło się pozytywnie dla konsumentów. Rozpatrzenie spraw przez Arbitraż Sądowy to koszt 50 zł, które na dodatek są zwracane po uznaniu roszczeń, rozprawa sądowa trwałaby dużo dłużej i dużo więcej kosztowała.