Finansowanie kampanii wyborczej
Od momentu decyzji właściwego Komisarza Wyborczego o utworzeniu komitetu wyborczego, komitet ten może rozpocząć działania związane z pozyskiwaniem środków na kampanię.
Kampanię na rzecz danego kandydata może prowadzić wyłącznie zgłaszający go komitet, co oznacza, że ma on również wyłączność na wydatkowanie pieniędzy na organizację spotkań przedwyborczych oraz na wszelkie inne działania promocyjne swoich kandydatów. Działania te mogą być prowadzone tylko w trakcie trwania kampanii wyborczej.
Każdy z komitetów posiada swojego pełnomocnika finansowego, który odpowiedzialny jest za jego finansową gospodarkę. Komitet wyborczy może gromadzić środki wyłącznie na rachunku bankowym.
Finansowanie kampanii jest jawne, jednak komitety na ten cel mogą wydać ograniczoną ilość środków.
W przypadku komitetów partyjnych pieniądze te pochodzą wyłącznie z Funduszu Wyborczego partii. Natomiast środki finansowe komitetu wyborczego wyborców mogą pochodzić jedynie z wpłat osób fizycznych oraz z kredytów bankowych zaciągniętych przez komitet wyborczy.
Łączna suma wpłat od osoby fizycznej na rzecz jednego komitetu wyborczego wyborców nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w dniu poprzedzającym dzień ogłoszenia postanowienia o zarządzeniu wyborów, tj. kwoty 25 200 zł.
Kto płaci za organizację wyborów?
Koszty towarzyszące organizacji wyborów to wydatki związane z funkcjonowaniem wszystkich komisji wyborczych, wynagrodzeniem dla ich członków, drukiem kart do głosowania, itp.
Wydatki te finansowane są z budżetu państwa, ale realizowane przez daną gminę lub miasto w ramach zadań zleconych samorządowi terytorialnemu. Nakłady finansowe na organizację wyborów parlamentarnych nie uszczuplają zatem budżetu samorządu terytorialnego, ponieważ nie ma możliwości "przesuwania" tych pieniędzy.