-Celem utworzenia Centrów jest podniesienie jakości świadczonych usług oraz zapewnienie jednolitości podejmowanych przez ZUS rozstrzygnięć.
Odmiejscowienie obsługi merytorycznej tych spraw umożliwi automatyczny i losowy przydział wniosków do poszczególnych centrów i zapewniając
jeszcze większą standaryzację i rozstrzygnięć poprzez eliminację możliwości rozpatrywania wniosków z terenu działania danego Oddziału ZUS. - wyjaśnia wiceprezes ZUS Paweł Jaroszek.
Wiceprezes ZUS dodaje, że wszystkie wnioski, które od 1 czerwca 2021 r. wpływają do ZUS są rozpatrywane w dziesięciu Centrach utworzonych w:
Oddziałach ZUS w Bydgoszczy, Gorzowie Wlkp., Legnicy, Wałbrzychu, we Wrocławiu, Rybniku, Rzeszowie, Zabrzu oraz w I i II Oddziale w Łodzi.
Skompletowane przez doradców ds. ulg i umorzeń wnioski o udzielenie ulgi będą losowo przydzielane do CUL. Przydział ten będzie uwzględniał, m.in. obciążenie pracowników CUL.
-Nasi klienci w dalszym ciągu będą mogli składać wnioski o udzielenie ulgi w każdej placówce ZUS, w której do kontaktu z klientem zostali powołani doradcy
ds. ulg i umorzeń. Do ich zadań należy wsparcie wnioskodawców na etapie kompletowania wniosku, a także pomoc przy wypełnieniu oświadczeń niezbędnych do rozpatrzenia wniosku - mówi Paweł Jaroszek.
Po zebraniu wszystkich dokumentów koniecznych do rozpatrzenia wniosku, sprawa zostanie przekazana do merytorycznego rozpatrzenia przez wyspecjalizowany zespół analityków CUL.
Pomoc udzielana przez ZUS w formie układu ratalnego stanowi dogodną formę spłaty, ponieważ od należności objętych tą ulgą, począwszy od dnia
następnego po dniu złożenia wniosku nie nalicza się odsetek za zwłokę. W przypadku należności z tytułu składek, w okresie tym ustalana jest natomiast
opłata prolongacyjna stanowiąca 50% stawki odsetek za zwłokę obowiązującej w dniu zawarcia umowy. Zawarcie układu ratalnego pozwala
wnioskodawcy m.in. prowadzić dalej działalność działalności gospodarczą.
Zaletą rozłożenia zadłużenia na raty jest również zawieszenie działań egzekucyjnych podejmowanych przez ZUS oraz możliwość otrzymania przez
przedsiębiorcę zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Warunkiem udzielenia układu ratalnego jest wystąpienie do ZUS z wnioskiem
oraz dostarczenie dokumentów niezbędnych do oceny sytuacji finansowej wnioskodawcy. Zakres dokumentów, które powinny zostać dołączone
do wniosku jest ustalany indywidualnie w zależności od rodzaju zobowiązania, prowadzonej działalności i formy opodatkowania.