Przebieg konkursu rozłożony jest na kilka miesięcy. W grudniu zainteresowani konkursem uczniowie tworzą 2-5 osobowe drużyny, wybierają swoich liderów i nazwy. W lutym uczniowie poznają kształt stołu konkursowego oraz zadania, które na tym stole można wykonać. Przez następne tygodnie uczestnicy wybierają zadania i budują robota który te zadania będzie wykonywał. Kolejnym etapem jest zaprogramowanie robota. Następnie wykonywane są dziesiątki jeżeli nie setki prób podczas których ciągle wprowadzane są poprawki w konstrukcji i programie robota. W międzyczasie należy wykonać dość szczegółową dokumentację robota, która podlega ocenie przez jury konkursowe.
Po ponad 3-ech miesiącach pracy uczniowie spotkali się 31 maja i 1 czerwca 2022 na finale konkursu w Regionalnym Centrum Dydaktyczno-Konferencyjnym Politechniki Rzeszowskiej.
Pierwszego dnia finału uczniowie musieli zaprezentować się ze swoimi robotami przed komisją oceniającą przygotowanie się drużyn do konkursu. Uczestnicy opowiadali o procesie tworzenia i programowania robota, podziale obowiązków, sposobach rozwiązywania konfliktów w grupie itp.
Po prezentacji nastąpił etap eliminacji w którym każda drużyna ma 3 przejazdy konkursowe z czego wynik dwóch najlepszych jest brany pod uwagę. Na podstawie tych wyników stworzone zostało drzewko turniejowe, które posłużyło do odpowiedniego rozstawienia drużyn przez pojedynkami robotów. Po tym dniu wszystkie 4 nasze drużyny zajmowały miejsca na samych szczytach tabel. Ale tylko drużyna SoninaBOT5 miała ogromną przewagę nad pozostałymi drużynami. Reszta wyników choć dobra nie pozostawiła reszty daleko w tyle.
Drugi dzień finałów to pojedynki robotów. Dwie drużyny spotykają się po dwóch stronach stołu i wygrana przechodzi do kolejnej rundy, a przegrana kończy zawody. Z tym zastrzeżeniem, że jedna przegrana pozwala wejść na drabinkę przegranych i dojść nawet do finału jeżeli wygra się wszystkie pozostałe pojedynki. Najgorzej zaczęła nasza najlepsza drużyna z pierwszego dnia czyli SoninaBOT5. Przegrali swój pierwszy pojedynek i byli pod dużą presją aż do końca tego dnia. Jednak kolejne pojedynki poszły po naszej myśli i poza drużyną SoninaBOT5 (która odpadła w półfinale) wszystkie drużyny doszły do finału. W kategorii klas 7-8 walczyła więc Sonina z Soniną, a w kategorii klas 4-6 też mieliśmy swoją drużyną SoninaBOT6, która z łatwością pokonała swoich przeciwników.
Ostatecznie po podliczeniu punktów z wszystkich etapów konkursu nasze drużyny zajęły następujące miejsca:
Kategoria klas 4-6:
- 1 miejsce dla drużyny SoninaBOT5 (Dominik Szpunar, Krystian Twardak, Miłosz Szpunar, Maksymilian Wrona, Szymon Wyczarski)
- 2 miejsce dla drużyny SoninaBOT6 (Donata Bielecka, Mikołaj Cwynar)
Kategoria klas 7-8:
- 1 miejsce dla drużyny SoninaBOT8 (Szymon Szpunar, Mikołaj Wrona, Filip Drożdż, Kacper Rzegocki)
- 2 miejsce dla drużyny SoninaBOT7 (Dominik Inglot, Jakub Baran, Hubert Rejman, Jan Nowosiad, Stanisław Liszka)
Pierwsze i drugie miejsca w tym konkursie oznaczały również (a może przede wszystkim) tytuł Laureata Konkursu Tematycznego. W związku z czym wszyscy nasi uczniowie zdobyli taki tytuł.
Poza tym drużyny zdobyły jeszcze kilka innych wyróżnień (1 miejsca w eliminacjach oraz 1 miejsca w pojedynkach robotów w obu kategoriach wiekowych).
Od roku 2019 co roku meldujemy się na podium tego konkursu, ale jeszcze nigdy nie zajęliśmy wszystkich miejsce 1-szych i 2-gich. To ogromny sukces, ale też wielka praca całego 16-to osobowego zespołu uczniów. Konkurs ten to wspaniała przygoda, ogrom zdobytego doświadczenia i prawdziwa szkoła życia. Polecamy zainteresować się nim w kolejnych edycjach.