Reduktor ciśnienia powietrza - czym jest?
Medium sprężonego powietrza wykorzystuje się na szeroką skalę w branży farmaceutycznej, medycznej, a nawet przemyśle ciężkim. Ważnym etapem przygotowania sprężonego powietrza jest nie tylko jego osuszenie czy usunięcie cząsteczek stałych, ale i przygotowanie właściwego poziomu ciśnienia. Odpowiada za to reduktor ciśnienia powietrza, którego zadaniem jest zredukowanie wyższego ciśnienia wejściowego do wymaganego niższego poziomu ciśnienia wyjściowego. Zawór regulacji ciśnienia powietrza reguluje się samoczynnie, co wynika z faktu, że zastosowano w nim ciśnienie różnicowe. Tutaj należy jeszcze wiedzieć, że bez względu na zmianę ciśnienia zachodzącego na wylocie, ciśnienie wylotowe zawsze pozostaje bez zmian. Pomimo tak ważnej funkcji jaką pełni reduktor ciśnienia powietrza jego budowa nie jest w żadnym wypadku skomplikowana, a wręcz można ją określić mianem prostej. Dodatkowo można reduktor powietrza zintegrować z innymi elementami, a dzięki temu zwiększyć jeszcze funkcjonalność tego urządzenia.
Jak działa reduktor ciśnienia sprężonego powietrza?
Reduktory sprężonego powietrza różnią się między sobą budową. Jednak zasada ich pracy pozostaje taka sama. Warto więc przyjrzeć się, jak działa reduktor sprężonego powietrza. Na samym początku powietrze przesuwa grzybek dzięki popychaczom i sprężynom. Kierunek jego przesuwania się zależy od zastanego ciśnienia. Warto wiedzieć, że jeżeli ciśnienie nie może zneutralizować siły pochodzącej od sprężyny, to wtedy grzybek popychany jest ku dołowi. Jeżeli zaś zostanie osiągnięta właściwa wartość, to grzybek zamyka przepływ powietrza. W tym przypadku ciśnienie wyjściowe obniżane jest przez otwór, który znajduje się w membranie.
Bardzo ważnym elementem jest etap, gdy dochodzi do zmniejszenia nacisku sprężyny. Wtedy ciśnienie w zbiorniku i pod membraną podnosi ją, zaś medium trafia do atmosfery. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy reduktor ciśnienia powietrza nie posiada upustu ciśnienia. W takim przypadku otwory, które znajdują się w grzybku i popychaczu doprowadzają ciśnienie zgodne z tym, które znajduje się pod membraną. Zatem dochodzi do ograniczenia oddziaływania ciśnienia wejściowego na ustawioną wielkość ciśnienia wylotowego.
Jaki reduktor ciśnienia powietrza wybrać? Poznajcie najważniejsze parametry
Reduktor ciśnienia powietrza jak wiecie nie jest skomplikowanym urządzeniem, a pełni bardzo ważną rolę. Przy wyborze regulatora ciśnienia powietrza warto zwrócić uwagę na konkretne parametry. Na samym początku trzeba sprecyzować typ i wielkość przyłącza gwintowego, a także zakres ciśnienia roboczego. Trzeba też sprecyzować i ocenić rodzaj przepływu i regulacji.
Aby określić ciśnienie na wyjściu reduktora ciśnienia, bierze się pod uwagę maksymalne ciśnienie robocze siłownika, a także spadek ciśnienia pomiędzy reduktorem pneumatycznym a komorą napędu pneumatycznego. Najczęściej wybiera się reduktor sprężonego powietrza, który ma ciśnienie wejściowe na poziomie 40 bar. Tego typu urządzenia wbrew pozorom bardzo dobrze sprawdzają się nie tylko w warunkach domowych, ale też w warsztatach samochodowych czy lakierniczych. Oczywiście można też spotkać duże regulatory, których ciśnienie wynosi nawet 300 bar. Jeżeli zależy Wam na najbardziej precyzyjnych urządzeniach, to reduktor ciśnienia sprężonego powietrza o ciśnieniu 1 bar i mniejszym najlepiej kontroluje ciśnienie wyjściowe. Warto jeszcze zwrócić uwagę na przyłącza. W tym przypadku najpopularniejszy jest reduktor ciśnienia 1 oraz reduktor ciśnienia 1/2. W tym przypadku trzeba jeszcze zwrócić uwagę w jakiej pozycji można zamontować ów regulator.
Jeżeli zamierzacie zakupić reduktor ciśnienia powietrza do pistoletu lakierniczego bądź tego typu urządzeń, to koniecznie powinniście wybrać model, który wyposażony jest w filtr. W ten prosty sposób pozbędziecie się zanieczyszczeń, zaś urządzenie będzie dłużej pracować. Jeżeli szukacie urządzenia, które będzie kontrolować poziom ciśnienia roboczego, to warto wybrać taki reduktor, który posiada manometr. Rzecz jasna istnieje też możliwość podłączenia zewnętrznego manometru.