Na czym polega i jakie zalety kryje w sobie CATI?
Jednym z głównych założeń metody CATI jest zbieranie danych ankietera, który dzwoni do respondenta i zadaje mu serię wcześniej przygotowanych, konkretnych pytań. Wydzwaniane numery telefoniczne pochodzą z baz danych czy są tworzone w sposób losowy, co pozwala na uzyskanie wysoce rzetelnych wyników. Przez cały czas przeprowadzania badania, ankieter wspierany jest w sposób komputerowy, podążając za skryptem i płynnie przechodząc do kolejnych pytań. Z konieczności zachowania wysokiej jakości obsługi, wszystkie rozmowy są rejestrowane w taki sposób, by odsłuchujący je supervisor mógł wprowadzić niezbędne poprawki. Wszystkie wyniki zapisywane są na bieżąco w wersji elektroniczn ej, przez co możliwa jest ich dokładna analiza zaraz po zakończeniu rozmowy. Na koniec tworzony jest szczegółowy raport, który przedstawia wyniki badania. Badanie CATI cenione jest przez przedsiębiorców zwłaszcza za krótki czas realizacji; rozmowy są na tyle przemyślane, by nie zajmować respondentom zbyt wiele czasu. Co więcej, w jednym momencie możliwe jest do przeprowadzenia kilka rozmów, co znacząco skraca czas pozyskiwania danych. W przypadku takim jak CATI, "szybko i tanio" idzie ze sobą w parze - porównując badanie z innymi metodami, takimi jak PAPI oraz CAPI, cenowo wypada ono znacznie lepiej. Wynika to przede wszystkim z faktu, że do przeprowadzenia ankiety metodą telefoniczną nie ma konieczności spotkania się z respondentami twarzą w twarz. Na stronie https://norstat.co/pl możemy dowiedzieć się także, że baza danych do metody CATI może być dowolna, w zależności od potrzeb jakie wykazuje zleceniodawca. Pytania są natomiast konstruowane w taki sposób, by zawsze były one zamknięte - nie ma więc miejsca na dowolną interpretację odpowiedzi, natomiast uzyskane wyniki są nad wyraz przejrzyste.
W jakich miejscach CATI sprawdza się najlepiej?
Metoda doskonale sprawdzi się tam, gdzie priorytetem jest szybkie pozyskanie opinii dużej liczby konsumentów. Nie bez powodu jest ono najczęściej stosowane w małych i średnich przedsiębiorstwach czy projektach B2B, ze względu na stosunkowo niskie koszty ORAZ szybki czas realizacji. Metoda CATI świetnie odnajduje się w badaniach marketingowych, takich jak badania rynku, opinii publicznej oraz satysfakcji klienta. Wzrost popularności urządzeń elektronicznych spowodował, że telefoniczne badania ankietowe są coraz częściej używanym narzędziem. Fizyczna obecność ankietera przy respondencie nie jest już konieczna ; współcześnie możemy dodzwonić się niemalże do wszystkich. Badanie CATI przeprowadzone przez rzetelną agencję taką jak Norstat pozwala zebrać informacje na temat preferencji i opinii klientów, jakie mogą w znaczący sposób przyczynić się do rozwoju oraz sukcesu firmy. Pomimo pewnych ograniczeń, takich jak brak czasu respondentów, trudności w kontakcie czy dość krótka forma, wielu przedsiębiorców docenia wachlarz możliwości, jakie daje dobrze opracowane badanie CATI.