Uczniowie pojechali w dniach 7 - 14 czerwca do urokliwego miasta Udine we Włoszech, w którym poznali swoich rówieśników ze szkoły partnerskiej Instituto Volta i zaangażowali się wspólnie w realizację siedmiodniowego projektu zatytułowanego "Podejmij eko-wyzwanie". Cały program został dostosowany do tego, by młodzież pozyskała informacje związane z przyjaznymi środowisku praktykami. Podzielona na grupy projektowe przygotowała w rezultacie prezentacje poszerzające wiedzę na temat podejścia do zagadnień ekologii we Włoszech.
- Siedem dni wystarczyło, by zwiedzić wiele miejsc, które mogą służyć za wzór zrównoważonego podejścia do środowiska naturalnego - mówi Diana Kisała, nauczycielka SP4 w Łańcucie, która uczestniczyła w mobilności jako opiekunka dzieci. - Odwiedziliśmy np. stowarzyszenie promujące w społeczeństwie recykling mebli, muzeum, w którym dowiedzieliśmy się, jak tworzyć zabawki z przeróżnych odpadów czy tradycyjny targ, na którym wystawiają swoje ekologiczne produkty lokalni rolnicy. Nawet podczas zwiedzania Wenecji dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy na temat tego, jak to miasto radzi sobie z utrzymywaniem czystej wody, oszczędzaniem jej czy segregowaniem śmieci. -
Każdego dnia zajęcia wyglądały inaczej. Uczniowie brali udział w wykładach włoskich ekspertów, zajęciach warsztatowych czy wycieczkach do miejsc, w których poszerzali swoją eko-wiedzę. Uczestniczyli także w lekcjach j. włoskiego, a angielski ćwiczyli poprzez wypracowywanie rezultatów projektu, rozmowy z włoskimi uczniami i nauczycielami oraz przedstawicielami firm i miejsc, które odwiedzali. Efekty ich pracy projektowej to przygotowane w międzynarodowych grupach prezentacje na temat włoskich zrównoważonych przedsiębiorstw i miast, których eko-praktyki są godne naśladowania. Program mobilności wypełniony był nie tylko zajęciami projektowymi, ale także poznawaniem okolicznych atrakcji i spacerami w ciekawe przyrodniczo miejsca. Tym samym, w zaledwie siedem dni, uczniowie SP4 w Łańcucie wrócili odmienieni. Nie tylko podnieśli umiejętności posługiwania się językami obcymi oraz umiejętności cyfrowe, ale stali się przy tym bardziej świadomymi Europejczykami z umysłami otwartymi na zmiany.
- Udział w projektach finansowanych przez Erasmus+ to dla nas ogromnie cenne doświadczenie i okazja nie tylko uatrakcyjnienia edukacji w szkole, ale też możliwość wyrównywania szans edukacyjnych uczniów, którzy - z przyczyn społecznych czy ekonomicznych - nie mogą sobie pozwolić na dokształcanie we własnym zakresie - mówi Małgorzata Kuźmicz, koordynatorka europejskich projektów w SP4 w Łańcucie. - To jest jednocześnie dla naszej placówki rozgrzewka przed tym, co czeka nas w najbliższych latach. Otrzymaliśmy bowiem akredytację Programu Erasmus+ z sektora Edukacja Szkolna, co pozwoli nam do 2027 roku realizować spójny plan unowocześniania szkoły w oparciu m.in. o międzynarodowe mobilności.-