Współczesny świat, zdominowany przez zabieganie, pośpiech, hałas nie jest zbyt przychylny prawidłowemu funkcjonowaniu i rozwojowi ucznia. Dostarcza mu nadmiaru różnorodnych, niepotrzebnych, a często wręcz zagrażających intensywnych doznań oraz bodźców wzrokowych i słuchowych (telewizja, komputer, telefon komórkowy, ruch uliczny, nadmiar dekoracji, itd.). Często wśród natłoku zajęć i konieczności zgłębiania wiedzy z wielu przedmiotów uczniom brakuje czasu na relaks. Zdarza się także, iż młodzież, wśród fali bodźców, nie ma odpowiednich warunków do odpoczynku, wyciszenia i wsłuchania się w siebie oraz w otaczający ich świat. Na nadmiar bodźców i stres młodzi ludzie mogą z jednej strony reagować rozdrażnieniem, pobudzeniem, hałasem, krzykiem, napięciem emocjonalnym czy agresją, z drugiej zaś strony zdarzają się reakcje wręcz odwrotne - izolacja, zamykanie się w sobie, odcięcie emocjonalne. Do prawidłowego rozwoju każdy z nas potrzebuje w swoim aktywnym życiu nie tylko działania, lecz również wyciszenia - czasu dla siebie, żeby pomyśleć, odpocząć, zregenerować siły. Świadome odprężenie przywraca wewnętrzną równowagę, pozwala na uspokojenie organizmu, wyciszenie układu nerwowego, synchronizuje pracę mózgu, rozwija świadomość ciała i świadomość własnego stanu emocjonalnego.
Wprowadzana innowacja "Strefa wyciszenia" jest odpowiedzią na indywidualne potrzeby uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym, wysoko wrażliwych, lękowych, ale nie tylko. Ma na celu kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych uczniów w zakresie troski o własne zdrowie, równowagę i higienę psychiczną w przyjaźni z ciszą. Wdrożenie innowacji ma służyć rozwijaniu wśród uczniów naszej szkoły umiejętności radzenia sobie z hałasem, stresem i nadmiarem emocji, odprężenia się i wyciszenia. Zespół Szkół im. T. Kościuszki aktywnie wspiera wszystkich uczniów, uwzględniając przy tym, tych mających specjalne potrzeby edukacyjne, będących w kryzysie, napięciu emocjonalnym. Czuwa nad samopoczuciem każdego z uczniów. Dzięki stworzonej strefie uczniowie będą mogli polubić ciszę, nauczą się świadomie unikać hałasu, przyswoją metody relaksacji oraz skupienia uwagi. Ponadto zapoznają się ze sposobami odreagowywania emocji w sposób konstruktywny. Pozwoli im to organizować miejsce oraz czas nauki i odpoczynku w optymalny, sprzyjający pracy układu nerwowego sposób.
Powstałe pomieszczenie odpowiednio przystosowano i wyposażono w miękkie pufy/saki, sofę, stolik, półki, bujak drewniany, gniotki manipulacyjne, słuchawki, głośniki, gry planszowe oraz książki. Na ścianach pojawiła się fototapeta obrazująca las oraz dekoracja ścienna w formie girlandy światełek i zielonych roślin. Pomieszczenie ukwiecono, młodzież samodzielnie posadziła kwiaty.
Cieszymy się, że nasza szkoła powiększyła się o to wyjątkowe miejsce… zachęcamy wszystkie szkoły, by powstały w nich przestrzenie służące wyciszeniu i zrelaksowaniu się.