Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  

Przeczytaj:
Utracili panowanie nad kierwonicą, dwa wypadki na terenie powiatu
Akt oskarżenia przeciwko Grzegorzowi B. z Głuchowa
"Żołyniacy" - wszystko zaczęło się od poloneza
Oszust wysłał link do fałszywej strony firmy kurierskiej
home > Start > Aktualności > O obwodnicy "na ostro"
Rozmiar tekstu:
AAA
ŁAŃCUT
2017.01.13 14:35 | aktualizacja: 2017.01.13 14:41

O obwodnicy "na ostro"

Wczoraj podczas specjalnej komisji w Urzędzie Miasta rozmawiano z przedstawicielami rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Koncepcja jednego pasa w każdym kierunku najbardziej prawdopodobną opcją.
O obwodnicy "na ostro"
O obwodnicy "na ostro"

Rozmowy na temat przebudowy drogi krajowej o obecnym numerze 94 w Łańcucie toczą się już bardzo długo. W 2006 r. wydana została decyzja środowiskowa zezwalająca na inwestycję. Po wcześniejszym odrzuceniu pierwszego projektu tzw. obwodnicy, obecna koncepcja wpisała się w perspektywę inwestycji na lata 2014-2020.

Pierwotnie zakładano budowę dwóch pasów w każdym kierunku (łącznie 4), o czym informowaliśmy tutaj: Obwodnica Łańcuta gotowa w 2020 roku?. Niestety decyzje podjęte w Warszawie ograniczyły budżet inwestycji do 117 mln zł, w związku z czym Łańcut może liczyć jedynie na dwa pasy łącznie, czyli po jednym w każdym kierunku.

- Ze względu na budowę autostrady i rozłożenie ruchu, który w części tranzytowej i ciężarowej został przeniesiony na A4 musiała nastąpić pewna optymalizacja tego, co wcześniej zostało zaprojektowane - tłumaczył Wiesław Sowa zastępca dyrektora Oddziału ds. Inwestycji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie, jednocześnie podkreślając istotę dostosowania się do decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) wydanej na budowę pierwszej odrzuconej koncepcji obwodnicy, którą można zmienić tylko w nieznacznym stopniu. Uzyskanie nowej decyzji wiązałoby się dużymi kosztami i kilkoma latami starań.

Program inwestycyjny zakładający koszty przebudowy w granicy nieprzekraczającej 117 mln zł minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w listopadzie ubiegłego roku ( Zielone światło dla obwodnicy Łańcuta ).

- W oparciu o ten program w chwili obecnej przygotowywany jest program funkcjonalno-użytkowy, aby wyłonić wykonawcę w systemie optymalizuj-projektuj-buduj. Po podpisaniu umowy firma będzie mogła przystąpić do przeprojektowania tych rozwiązań, które w chwili obecnej są zatwierdzone decyzją ZRID-owską. Szacuje się, że okres ten, od chwili podpisania umowy, do rozpoczęcia prac będzie trwał około 10 miesięcy - wyjaśnia Wiesław Sowa i zapewnia, że przetarg ma być ogłoszony w I kwartale tego roku.

Dyskusja prowadzona wczoraj w Urzędzie Miasta była ostra. Na sali znaleźli się zarówno zwolennicy, jak i przeciwnicy obecnej koncepcji. Wśród tych drugich był m.in. radny Jacek Bartman, który pytał: - Jak jedziemy z zachodu Polski, przekraczając granicę polsko-niemiecką, w ilu miejscach ta stara "czwórka" jest ograniczona do 2 pasów, w ilu miastach jest ona dwupasowa? To co nam Państwo proponujecie, to są zmarnowane pieniądze. Czy Pan [Wiesław Sowa - przyp. red.] nazywa obwodnicą tę drogę biegnącą przez miasto? Dobrze by było nazywać rzeczy wprost. Nazwijmy to remontem, puśćmy walec, który przejedzie i położy 2 cm asfaltu i będzie to samo. [...] Skoro wszystko rozbija się o pieniądze, to postarajmy się żeby było ich więcej. Ja nie mam do Państwa z Generalnej Dyrekcji pretensji, tylko próbuję Państwu uzmysłowić, że utożsamiając się z lokalną społecznością powinniście walczyć o to, żeby ta droga nabrała standardów takich jak trzeba. Przestańmy się w końcu usprawiedliwiać tym, że nie ma pieniędzy. Na wszystko inne zawsze się znajdują, tylko nigdy ich nie ma na wybudowanie solidnej drogi w Łańcucie.

Koncepcji proponowanej przez GDDKiA broniła radna powiatowa Monika Roman: - ten stan, który trwa obecnie trwać dłużej nie może. Nie ma chodników, nie ma przejść dla pieszych, nie ma ronda, dzieci chodzą do szkoły do Głuchowa, bo jest bezpieczniej, niż chodzić do szkoły w centrum miasta, jak jest zaspa, to chodzi się ulicą z narażeniem życia. Po tym, jak otwarto autostradę, ruch w ciągu dnia w godzinach szczytu spadł o tyle, że spokojnie można przejść na drugą stronę. Mówię to jako osoba, która codziennie z tej drogi korzysta. Uważam, że każde rozwiązanie jest lepsze od istniejącego i z tego miejsca chcę podziękować państwu z Generalnej Dyrekcji, że odpowiedzieli na wielokrotne prośby mieszkańców i dokonali jakiejkolwiek zmiany na lepsze. Wiem, że ten projekt może nie jest idealny, ale jeżeli na dzień dzisiejszy mamy tylko 117 mln zł, to czego my oczekujemy. Domagając się na siłę czterech pasów doprowadzicie Państwo do tego, że nie będzie żadnej przebudowy.

Uspokoić sytuację starał się również zastępca dyrektora z GDDKiA zapewniając, że przebudowa będzie zaplanowana w ten sposób, aby zostawić sobie furtkę rozbudowy drogi na 4 pasy. Według zapewnień przedstawicieli Generalnej Dyrekcji na chwilę obecną, przy istniejącym natężeniu ruch 2 pasy są wystarczające. Jednak jak przyznała Joanna Sowa p.o. Naczelnika Wydziału Dokumentacji GDDKiA: - nikt nie robił pomiarów ruchu po tym jak został on częściowo przeniesiony na autostradę.

Według danych przedstawionych przez przewodniczącego Rady Miasta Andrzeja Barnata w 2016 roku w powiecie łańcuckim przybyło 5 tys. pojazdów, w powiecie rzeszowskim 16 tys. pojazdów.

Zebranym towarzyszyła nie tylko obawa o zwiększenie się ruchu, ale i jego blokowanie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pasy mają być trwale rozdzielone, co będzie uniemożliwiało wyprzedzanie m.in. poruszających się tą trasą autobusów bądź ciągników wolnobieżnych, przemieszczających się do elewatora w Głuchowie. Pytania rodzi też płynność ruchu podczas kolizji bądź wypadku drogowego.

Na spotkaniu obecny był Piotr Socha (Stop niepotrzebnym zwężeniom na DK94 ), który przedstawił koncepcję 2+1, czyli naprzemiennie 2 pasy w jednym kierunku, 1 pas w drugim. Socha postulował o wprowadzenie takiego rozwiązania chociażby na części odcinka, przykładowo za rondami.

Ostateczna koncepcja znana będzie po przygotowaniu projektu przez firmę która wygra przetarg. Według przepisów projektant będzie zobowiązany do kontaktowania się z samorządem lokalnym, jednak to on będzie miał ostateczny głos. Samorządowcy obawiają się, że ich postulaty mogą zostać zignorowane, a firma, która wygra przetarg, będzie dążyła do minimalizacji kosztów.

O innych problemach z nową "obwodnicą" opowiedziała zastępca burmistrza Joanna Rupar: - jako Miasto mamy ten podstawowy problem, że żadna droga miejska po stronie południe, wschód nie będzie komunikowana bezpośrednio z dk nr 94. Wszystkie drogi miejskie zostaną sprowadzone do dróg serwisowych, co jest naprawdę wielkim problemem. Zabiegaliśmy o to, żeby dało się zachować jak najwięcej zjazdów publicznych, również ze względu na działalności gospodarcze, prowadzone wzdłuż drogi krajowej, bo nie wszystkie one dadzą się prowadzić bez bezpośredniego do niej dostępu. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że ta droga musi być przebudowana, ale liczymy na to, że praca, która została rozpoczęta nad projektem pozwoli nam jeszcze na rozmowy z projektantami i GDDKiA, abyśmy mogli wypracować optymalne warunki.

Dodatkowym obciążeniem będzie również to, że drogi serwisowe zostaną przekazane odpowiednim samorządom i to na nich będzie spoczywać ich utrzymanie.

Komunikacja służb ratunkowych

Na wysokości Żardeckiego przy granicy działki miejskiej Miasto planuje rozbudowę parkingu, obok którego wybudowana zostanie połączona bezpośrednia z dk94 droga prowadząca do Centrum Medycznego. Straż pożarna poruszać się będzie obecnymi drogami. Policja zostanie skomunikowana z rondem na ul. Mościckiego.

Chmiel
REKLAMA
Oceń:
3 głosy
O obwodnicy "na ostro", 5.0000 out of 5 based on 3 ratings
Chmiel dodany
 
Odsłon: 7937
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (19)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na lancut.gada.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Najwyżej oceniane komentarze
615-a42
~ Pirat  Zobaczymy o ile zwiększy się ruch pojazdów na 94,jak wprowadzą opłaty na autostradzie,ale o tym to te szkolone tępe głowy nie myślą.
13 stycznia 2017
+38
-2
2b6-c2b
~ Mieszkaniec gen. Maczka  pani Moniko Roman głosując na panią liczyłem, że będzie pani za mieszkańcami. A tutaj mówi Pani takie herezje. Miasto w tej koncepcji będzie podzielone. A wypadków dużo więcej niż teraz. Bo nie ma świateł a ruch będzie odbywał się w sposób ciągły. Naprawdę duży zawód. Więcej tego błędu nie popełnię. Niech pani zamiast opowiadać dyrdymały zabierze się w końcu do roboty. Niech pani zobaczy co się dzieje na osiedlu i co robi pan Kumek członek zarządu spółdzielni- pani kolega z PSLu. A ponieważ pani tego nie widzi to podpowiem nie robicie NIC. Wstyd Pani Moniko Roman
13 stycznia 2017
+28
-3
fd0-5ac
~ Kazimierz  Paręnaście lat temu był dobry projekt obwodnicy. Biznesmeni, emeryci i inni "zaangażowani"mieszkańcy Łańcuta oprotestowali ten projekt m. in. przez blokadę "czwórki" na przejściach dla pieszych. Zasłużony dla miasta Łańcuta pan Wit Wójtowicz słał petycje do urzędów o zaprzestanie przebudowy. Więc co teraz chcecie? Zbliżają się wybory? Może najpierw rozliczyć tych, którzy blokowali ten projekt.
14 stycznia 2017
+25
-5
Ostatnio dodane komentarze
f5a-5ee
~ Mieszkaniec Łańcuta   Powstał przecież projekt łącznika do A4 od strony ul. Granicznej, teraz jeszcze ktoś powinien się pokusić o zaprojektowanie podobnego Łącznika przez Krzemienicę i mamy OBWODNICE PÓŁNOCNĄ ! Cały ruch Ciężkich pojazdów i tranzyt z okolic "zarampia" na Rzeszów omija nasze miasto , park i zamek:)
Tylko po co było pakować ogromne pieniądze w chore projekty obwodnicy, która przebiega przez środek miasta !!!!
16 stycznia 2017
+10
-0
356-b44
~ szachipat   przewodniczący chyba wystraszył wszystkich wójtów w powiatach i burmistrza, ustawą kadencyjności w wyborach bezpośrednich. ONI już myślą o nowych stołkach a nie o utrzymaniu drogi, która nie jest ich. Są już jak widać wybory na burmistrza i wójtów w powiecie, a drogi w mieście to do wyborów nie ruszą.
16 stycznia 2017
+4
-0
andyla  do ~ Kazimierz   I tak powstają legendy. Ten projekt sprzed lat był tak samo "dobry", jak i ten obecny. O ile pamiętam 1. zjazd w lewo od strony Rzeszowa był w ul. 3 Maja (i tak już zatłoczoną przez parkujące samochody). Tylko nie potrzebnie wyburzono kilka domów i wycięto drzewa.
16 stycznia 2017
+4
-5
be0-c99
~ kopernik   Takiego przebiegu DK94 jak przez miasto Łańcut jak brak chodnika, trasy rowerowej, zjazdów bezkolizyjnych, zjazdów to w 21 wieku i żenada. stawiam ocenę niedostateczną obecnej władzy i kierownictwu GDDKIA, które jak widać nie mogą się dogadać i nie rozumieją, że bezpieczeństwo Nas pieszych i kierowców z miasta jest najważniejsze. BY po tych przebudowach nie wyszło jak z mostem w Białobrzegach. Ale mieszkańcy Kopernika są już wku... i wyjdą na za chwile ulicę ...
15 stycznia 2017
+9
-1
andyla   Kolejny idiotyzm za nasze podatników pieniądze (te 117 mln. nie biorą się z powietrza). Ta pseudo-obwodnica (nazywajmy rzeczy po imieniu, to jest remont prowadzącej przez Łańcut drogi) tylko utrudni życie mieszkańcom przez ograniczenia w komunikacji płn.-płd., a i przejżdżającym przez Łańcut niewiele pomoże. Była kiedyś planowana obwodnica omijająca cały Łańcut (przez Wysoką, Markową, ...), ale zaprzepaściły ją ówczesne władze miasta wyprzedając przeznaczone pod nią działki pod zabudowę. Teraz kolejny raz, nasze władze lokalne niewiele robią, aby było lepiej mieszkańcom, a nie panom z GDDKiA).
15 stycznia 2017
+8
-0
59a-e2a
~ przybyła   Od ponad 30-tu lat DODP a teraz GDDKiA nie opłacało się wybudować chodnika dla pieszych na odcinku od Łańcuta do Głuchowa ponieważ droga krajowa miała być przebudowywana . I tak już ponad 30 lat przebudowują a piesi uciekają przed samochodami. Pragnę nadmienić, że miejsce na chodnik jest poza drzewami a ogrodzeniami posesji. Potrzeba odrobinę dobrej woli bo ułożenie 4-ch rzędów płytek to żaden koszt przy finansach jakimi dysponuje zarządca drogi.
Przebudowy jak nie było tak nie widać , są tylko marne koncepcje niezależnie od opcji rządzącej.
Zapytajcie tych rodzin , z których ktoś z rodziny zginął na tym odcinku drogi czy się opłaci zrobić chodnik czy należy czekać następne 30 lat na przebudowę , bo jak patrzeć na to z zewnatrz to tak to wygląda.
15 stycznia 2017
+13
-1
973-a6a
~ as  do ~ lin   no właśnie kompetentnych.... gołojuch 10 rok ciągnie? CO zrobił ja sie pytam?
14 stycznia 2017
+15
-2
95d-737
~ lin  do ~ ciekawy   Spójrzmy prawdzie w oczy PiS zamiast 250 mln chce dać 117. Za to co zrobiło PO i PSL rachunek był wystawiony na wyborach.
Choć tam gdzie mieli kompetentnych posłów (jarosław, Leżajsk) obwodnice zostały wybudowane
14 stycznia 2017
+11
-2
fd0-5ac
~ Kazimierz   Paręnaście lat temu był dobry projekt obwodnicy. Biznesmeni, emeryci i inni "zaangażowani"mieszkańcy Łańcuta oprotestowali ten projekt m. in. przez blokadę "czwórki" na przejściach dla pieszych. Zasłużony dla miasta Łańcuta pan Wit Wójtowicz słał petycje do urzędów o zaprzestanie przebudowy. Więc co teraz chcecie? Zbliżają się wybory? Może najpierw rozliczyć tych, którzy blokowali ten projekt.
14 stycznia 2017
+25
-5
5af-f73
~ ciekawy   Przez lata wielce wpływowym posłom i samorządowcom z PSL nie udało się zrobić nic. Efekt był taki, że obwodnica została umieszczona na liście zapasowej i gdyby nie nowy rząd to jeszcze długo nie byłoby żadnego remontu a jedynie obietnice PO i PSL przed wyborami. Na te środki jest wielu chętnych. a lepszy remont na ,który udało się zdobyć jakieś środki niż żaden.
14 stycznia 2017
+9
-8
d89-599
~ xXx  do ~ Piotrek   "Droga na 6 km bedzie rozdzielona barierkami i nigdzie nie będzie można wyprzedzać nawet powolnego PKSu"
No to juz wiesz, ze robione jest to specjalnie, zeby ludzie nei zaczeli tedy masowo jezdzic, tylko wybierali jednak platna A4.
Oczywiscie w sytuacji zablokowania jednego z pasow przez wypadek/awarie itd. kierowcy - radzcie sobie, a zadna pier...lona ameba umyslowa, ktora cos takiego wymyslila nie wezmie ani krzty odpowiedzialnosci...
Z tegoz samego powodu Przeworsk doczeka sie obwodnicy w ciagu DK94... NIGDY...
14 stycznia 2017
+12
-1
d89-599
~ xXx  do ~ Pirat   Uwierz na slowo - jakis tepy uj dokladnie i duzo o tym mysli. Na nasze i wasze nieszczescie mysli o tym, ile uda sie "naje...c" kasy na "ruchu lokalnym" (RLA/RPZ/RJA/RP(R) do/z Rzeszowa) puszczonym autostrada.
Takiego chu...a, a nie obwodnice 2-pasmowa zobaczycie w Lancucie - po wprowadzeniu oplat na A4 caly ww. ruch wrocilby na 94 i z zaplanowanych oplat wyszlo by cale go...o.
Ktos nie dostalby premii, ktos inny dotacji, a dla innego brakloby, zeby dac/dostac w lape...
A to, ze po wprowadzeniu oplat na A4 obwodnica zakorkuje sie w ...uj, szczegolnie patrzac na planowane rozdzielenie pasow, to podejmujacy decyzje maja gleboko w du...ie - kasa bedzie sie zgadzac...
Ale chodzcie dalej na wybory i glosujcie na te same mordy, pod roznymi szyldami... na pewno cos sie zmieni...
14 stycznia 2017
+10
-1
c80-ad9
~ staryłańcucianin   Znalezione https://lancut.gada.pl/aktualnosc,456,0,0,0,Bezpieczny-zjazd-do-MOSiR-u.html
2 lata mineły ani widu ani słychu tylko przed wyborami głośno było jak zawsze
14 stycznia 2017
+13
-1
604-752
~ Piotrek   W nawiązaniu do wczorajszego spotkania. W GDDKiA Rzeszów chcieli przeforsować 4 pasy, to Centrala w Warszawie/ Minister/ Rząd się nie zgodzili. Jak to podsumował jeden z łańcuckich urzędników na jednej z telekonferencji GDDKiA Rzeszów, Samorządowcy i Warszawa padły słowa "wybijcie sobie z głowy te 4 pasy, taka droga ściągnie ruch z nowej A4". Rzeszów jest związany decyzjami Warszawy i to do Posła Gołojucha albo Rządu mieszkańcy mogą mieć pretensje. Pomijam fakt, że poparcie dla rządzących w powiecie łańcuckim to 80% ale jak przyjdzie coś załatwić to nie ma komu. Udało się wywalczyć drobne rzeczy i tu GDDKiA Rzeszów jest elastyczna: będą nowe przystanki koło MOSIRu/ul.Bema oraz w okolicach ul.Sowińskiego/ Kazimierza Wielkiego. Będzie też zjazd do MOSiRu tylko prawo skręt i będzie nawrotka, do Bogdanki też prawdopodobnie będzie zjazd. Osobiście pytałem się o ewentualne dobudowanie chociażby naprzemiennie 2 pasy w jednym kierunku np. koło WIMu, Bogdanki, Orlenu nie byłoby to drogie rozwiązanie ponieważ i tak GDDKiA zostawia rezerwę na 4 pasy na przyszłość. Droga na 6 km bedzie rozdzielona barierkami i nigdzie nie będzie można wyprzedzać nawet powolnego PKSu :(. Zjazdy do pozostałych firm będą odbywały się poprzez drogi serwisowe, które będą dostosowane do poruszania się ciężkich pojazdów w mniejszej ilości. Ekrany będą "tam gdzie trzeba".
13 stycznia 2017
+6
-4
604-752
~ Piotrek  do ~ staryłańcucianin   O kraszewskiego też była mowa po zakończeniu burzliwej dyskusji o DK94 jak już Sowy odleciały :). Z Kraszewskiego niby maja ruszyć za około 4 miesiące tak powiedział gość z Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Będą chyba III etapy przebudowy i przez to potrwa ona około 2 lat, remont będzie od Łańcuta do Sokołowa.
13 stycznia 2017
+1
-0
c80-ad9
~ staryłańcucianin   Założe się z każdym o milony monet, że przed samorządowymi wyborami nic nie zaczną robić i z krajówka, kraszewskiego na BANK
13 stycznia 2017
+8
-2
5de-9ee
~ lin  do ~ Pirat   O tym była też mowa. brakło tylko w tekście
13 stycznia 2017
+2
-2
615-a42
~ Pirat   Zobaczymy o ile zwiększy się ruch pojazdów na 94,jak wprowadzą opłaty na autostradzie,ale o tym to te szkolone tępe głowy nie myślą.
13 stycznia 2017
+38
-2
2b6-c2b
~ Mieszkaniec gen. Maczka   pani Moniko Roman głosując na panią liczyłem, że będzie pani za mieszkańcami. A tutaj mówi Pani takie herezje. Miasto w tej koncepcji będzie podzielone. A wypadków dużo więcej niż teraz. Bo nie ma świateł a ruch będzie odbywał się w sposób ciągły. Naprawdę duży zawód. Więcej tego błędu nie popełnię. Niech pani zamiast opowiadać dyrdymały zabierze się w końcu do roboty. Niech pani zobaczy co się dzieje na osiedlu i co robi pan Kumek członek zarządu spółdzielni- pani kolega z PSLu. A ponieważ pani tego nie widzi to podpowiem nie robicie NIC. Wstyd Pani Moniko Roman
13 stycznia 2017
+28
-3
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu lancut.gada.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
REKLAMA

Najpopularniejsze

Ostatnie komentarze

REKLAMA
 
telRedakcja telefon

795 977 761

alarmSkrzynka alarmowa

alert@lancut.gada.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@lancut.gada.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone lancut.gada.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball
Mapa strony | Zapytania Google
x