Jak wynika z przeprowadzonych w styczniu 2017 roku badań 90% polskich nastolatków ma za sobą pierwsze doświadczenia z alkoholem, dwie trzecie paliło przynajmniej raz w swoim życiu papierosy, a co trzeci marihuanę i substancje podobne. Jednocześnie co drugi nastolatek żałuje swojego zachowania w trakcie imprezy.
- Badania te pokazują, jak istotne jest podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do młodzieży. Szukaliśmy sposobu na przekonanie nastolatków, że używki mogą być nie tylko groźne, ale wpływają na ich wizerunek w grupie rówieśniczej - mówi Marcin Bombrych Dyrektor Generalny Głównego Inspektoratu Sanitarnego. - Pokazujemy nastolatkom, że wyobrażenia związane z oddziaływaniem używek na organizm i wizerunek towarzyski, w zderzeniu z rzeczywistością bywają rozczarowujące, a ich zachowanie pod wpływem tych substancji często jest żenujące. Przede wszystkim chcemy przemówić do wyobraźni młodzieży, pozostawiając ich z refleksją, a nie gotową tezą - dodaje.
W ramach kampanii powstało 10 spotów video. Zobaczymy w nich skrajnie kontrastowe obrazy, pokazujące, jak rzeczywistość bezwzględnie weryfikuje oczekiwania wobec używek. Dodatkowo powstała również strona internetowa: www.melanz.tv. Jej głównym elementem jest test "Jakim typem melanżowicza jesteś?" utrzymany w konwencji popularnych quizów wiedzowo-rozrywkowych. Zarówno pytania, jak i wynik testu, mimo, że pisane lekkim językiem, dają badanemu wiedzę o działaniu poszczególnych używek i negatywnych skutkach ich używania. Na stronie znaleźć można również rozszerzone informacje na temat alkoholu i substancji psychoaktywnych, listę kontaktów do organizacji zajmujących się profilaktyką uzależnień oraz porady dla rodziców, opiekunów i pedagogów, dla których przygotowano serię artykułów pomagających m.in. o tym w jaki sposób rozmawiać z nastolatkami o używkach i jak rozpoznać pierwsze oznaki uzależnienia.
Oprócz tego zaplanowano również szereg działań dodatkowych, m.in. współpracę z influencerami oraz produkcję limitowanej linii odzieży. Więcej informacji można znaleźć na stronie: www.melanz.tv.
Kampania potrwa do końca marca 2017r. Jej organizatorem jest Główny Inspektorat Sanitarny, a partnerem merytorycznym Fundacja Edukacji Społecznej. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi członkami Unii Europejskiej.